Digimarkkinoinnin työkalut

01.07.2021

Heidi Uskaure

Abstratki kuva markkinoinnin väreistä

Analytiikan avulla tutustut yrityksesi asiakkaisiin

Digimarkkinoinnin analytiikka on jostain syystä monelle yrittäjälle kaukainen ajatus. Se on saatu kuulostamaan varsin monimutkaiselta ja eikä moni ymmärrä, että Google tarjoaa ilmaiset työkalut kaiken verkkosivuliikenteen mittaamiseen.

Dataan pohjautuvalla markkinoinnilla voidaan sekä parantaa asiakaskokemusta, mutta myös kehittää yrityksen liiketoimintaa.

Googlen työkalut analytiikkaan ja markkinointiin

Analytiikka kertoo sinulle tarkalleen, mitä asiakkaasi haluavat, mistä he tulevat ja mikä heitä kiinnostaa. Dataan pohjautuvassa markkinoinnissa pyrkimyksenä on kerätä tietoa asiakkaan käyttäytymisestä sekä ostomotiiveista.

Kun ymmärrät asiakastasi, sinulla on huomattavasti suuremmat edellytykset onnistua myös paremman asiakaskokemuksen tuottamisessa, sillä tällöin tavoitat oikeat asiakkaat, oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa. Analytiikan avulla voit myös reagoida muutoksiin ja kehittää markkinointiasi asiakasoptimoidusti.

Googlen ilmaisilla sekä maksullisilla työvälineillä voit toteuttaa kävijäseurantaa, kartoittaa sopivia hakusanoja ja tutkia oman yrityksesi hakukonenäkyvyyttä. Niiden avulla voit tehostaa ja mitata yrityksesi digimarkkinointia.

Googlen kolme kovaa peliä

Googlen monipuoliset työkalut mahdollistavat tarkan analytiikan ja sen pohjalta saadun tiedon perusteella markkinoinnin optimointi sujuu huomattavasti mukavammin. Kun sinulla on käsissäsi puhtaita lukuja, voit terästää viestiäsi ja kohdentaa mainontaasi juuri oikeille ihmisille. Työkalujen avulla parannat yrityksesi näkyvyyttä ja varmistat, että olet löydettävissä silloin, kun asiakas etsii juuri sinua.

Google Analytics on jokaisen digimarkkinoijan ehdoton työkalu. Sen avulla voit seurata ja analysoida asiakasvirtaa yrityksesi verkkosivuilla. Google Analytics on täysin ilmainen, joten hinta ei ole este sen käyttöön ottamiselle. Kävijätietojen kerääminen kannattaa aloittaa heti, kun verkkosivut laitetaan pystyyn, sillä takautuvasti se ei onnistu.

Google Analyticsin avulla näet, käykö verkkosivuillasi vierailijoita, kuinka paljon heitä käy, milloin he käyvät, mistä he tulevat ja mitä he tekevät ja etsivät sivustoltasi. Saat kullanarvoista tietoa muun muassa vetävimmistä hakusanoista sekä siitä, mitä kannattaa vielä kehittää. Se kertoo myös, miten mainontasi puree ja toteutuvatko yrityksesi tavoitteet.

Google Ads on työkalu, jonka avulla saat yrityksesi näkyviin potentiaalisille asiakkaille silloin, kun he etsivät juuri sinun tarjoamaasi tuotetta tai palvelua. Tämän välineen avulla rakennat hakusanaoptimoitua mainontaa Googlen valtavalle kävijävirralle. Kun Googlen käyttäjä syöttää hakukoneeseen tietyt avainsanat, sinun yrityksesi mainos ilmestyy näkyville hakutulosten kärkeen.

Voit kohdentaa mainontaa hakukoneen käyttäjille todella monipuolisesti. Käytössäsi ovat yksityiskohtaiset aluerajaukset, ikä- ja sukupuolirajaukset ja monet muut demografiset tekijät, joiden avulla voit tavoittaa juuri oikean kohderyhmän. Hakusanamainonnan lisäksi Google Adsin avulla voit toteuttaa myös hakusana-analyyseja sekä seurata mainosten tehokkuutta, eli esimerkiksi mainoskulujen suuruutta verrattuna saavutettuihin toimintoihin.

Google Tag Manager on mainio työkalu, jonka avulla voit seurata kävijöiden toimintaa verkkosivustollasi. Tag Manager toimii triggereiden ja tagien perusteella.

Trigger on toiminto, joka laukaisee datan keräämisen. Triggereitä voi rakentaa muun muassa klikkausten, sähköpostilistalle liittymisten tai tiettyjen sisältöjen näyttöjen seurantaan.

Tagi on verkkosivustolle asennettava tunniste, joka kuljettaa tietoa paikasta toiseen. Tagi käynnistyy, kun trigger laukeaa, eli kun verkkosivulla vieraileva suorittaa jonkin triggeriin määritellyn toiminnon. Tämä etukäteen rakennettu ketjureaktio kokoaa tietoa, joka kulkee eteenpäin esimerkiksi Google Analyticsiin. Se on loistava apuväline silloin, kun kaipaat tarkkaa faktaa tiettyjen tavoitteiden toteutumisesta.

Analytiikka tarjoaa avaimet menestykseen

Kun keräät tietoa verkkosivukävijöistäsi ja analysoit sitä, pystyt hahmottamaan kohderyhmääsi paremmin. Saat vastauksia siihen, kuka vierailee sivustollasi, mitä hän hakee ja tekee siellä ja mistä hän sinne tulee. Kun tietoa kertyy enemmän, on markkinoinnin kohdentaminen verkossa huomattavasti vaivattomampaa.

Saman tiedon avulla voit paremmin ymmärtää myös sitä, miten tuotteita tai palveluita kannattaa kehittää, jotta ne kohtaavat asiakkaan tarpeet paremmin.

Muista kuitenkin, että ennen ison koneen käynnistämistä on syytä selvittää yrityksen tavoitteet ja se, mitä halutaan seurata. Tämän jälkeen voit lähteä yksinkertaisesti kokeilemaan. Pystytä muutama pienen budjetin mainos Google Adsin avulla ja seuraa niiden tuottavuutta Google Analyticsin raporttien kautta. Pikkuhiljaa hahmotat, mikä toimii ja mikä ei.

Jos kaipaat tukea ja apua missä tahansa digimarkkinointiin liittyvässä tilanteessa, ota yhteyttä Luovien Agenttien Toimistoon. Meidän tiimistä löytyy osaajaa joka lähtöön ja yhdessä miettimällä asiat ratkeavat aina helpommin!