Miksi sisällöntuotanto on voittamaton markkinoinnin osa-alue?

29.06.2020

Heidi Uskaure

Virkistävä viikon vinkki - sisällöntuotannon tärkeys (kuvan tekstisisältö). Taustalla ranta ja hieno sinivetinen joki

Tarinat myyvät, koska niihin samaistutaan

Ihmiset ovat kautta aikojen rakastaneet tarinoita. Ei ole siis lainkaan sattumaa, että tarinat toimivat myös markkinoinnissa. Perinteinen osta-osta-markkinointi on mennyttä, ja sen tilalle ovat nousseet vahvasti tarinat, jotka eri medioiden ja kanavien sisällöntuottajat tuovat eläväksi ja sulauttavat potentiaalisten asiakkaiden sydämiin. Nykyään tahdotaan luoda asiakkaalle mahdollisimman paljon lisäarvoa ja antaa tietoa, josta on hänelle hyötyä – jo ennen varsinaista ostopäätöstä.

Tarinoiden avulla voidaan kertoa tuotteen tai yrityksen historiasta, luoda asiakkaan mieleen tarve ostaa tuote tai palvelu sekä rakentaa tehokkaasti toivottua ilmettä ja imagoa brändin ympärille. Sisällöntuottaja on kuin kivikauden tarinankertoja iltanuotiolla: nappaa kuulijat mukaansa ja kertoo tarinan sopivasti höystettynä niin, että toiset ovat myytyjä.

Tarina voidaan kertoa monella tapaa, esimerkiksi videolla, valokuvana, tekstinä tai vaikkapa animaationa. Paras tapa saada toivottu viesti perille on kertoa tarina monissa eri kanavissa ja muodoissa. Tällöin se jää varmemmin mieleen ja myös pysyy siellä. Voit esimerkiksi kirjoittaa aiheesta blogin, luoda somepostaukset, tehostaa sanomaa lyhyellä videolla ja lähettää asiakkaille vielä uutiskirjeen muistutuksena. Hyvin suunniteltu sisältö kulkee mukana koko asiakkaan ostopolun ajan, antaen tukea myönteiselle ostopäätökselle. Tarinoilla luodaan asiakkaan mieleen tarve tai vahvistetaan jo olemassa ollutta tarvetta.

Taitava sisällöntuottaja löytää asiakkaan yrityksestä olennaisen

Joskus käy niin, että markkinointityön tilaaja ei itsekään oikein tiedä, mikä markkinoinnin kärjen tulisi olla tai miten omista palveluista tulisi kertoa. Joskus punainen lanka on solmussa tai peräti kokonaan hukassa. Tällaisissa tapauksissa taitava sisällöntuottaja on korvaamaton, sillä hän pystyy kaivamaan asiakkaasta esiin juuri ne olennaiset pointit, joista saadaan hiottua toimiva ja koukuttava markkinointikokonaisuus. Näin markkinoinnin viestiä on helppo kirkastaa ja jalkauttaa eri kanaviin.

Sisällöntuottaja on se tyyppi, joka uskaltaa katsoa maailmaa laatikon ulkopuolelta ja luoda mieleen pulpahtaneet ideat konkretiaksi. Joskus näitä timanttisia sisällöntuottajatyyppejä osuu yhden katon alle useampi, kuten Pieni Ideassa.

Millainen tarina sinun yrityksesi tai tuotteesi taustalla on? Voisimmeko me auttaa sinua löytämään ytimen ja kertomaan sen koukuttavasti maailmalle?