Viisi somemarkkinoinnin ongelmaa ratkaistuna

20.07.2020

Heidi Uskaure

Virkistävä viikon vinkki - 5 somemainonnan ongelmaa ratkaistuna. Taustalla venesatama.

1. Suunnitelmallisuus ja säännöllisyys puuttuvat

Tämä on varmasti se kaikista yleisin ongelma kiireisillä yrittäjillä. Kun somea varten ei ole tehty suunnitelmaa tai sometöitä ei ole delegoitu tietylle henkilölle, katoaa hommasta nopeasti säännöllisyys ja se jää lopulta kokonaan tekemättä. Harvakseltaan päivitetyt sisällöt eivät näy seuraajille somekanavien algoritmien vuoksi, eikä silloin tällöin väkipakolla väännetty sisältö kiinnosta ketään.

RATKAISU: Tee somesuunnitelma ja pitäydy siinä. Näin teet sometuksesta suunnitelmallista ja säännöllistä. Somesuunnitelmasta tulisi löytyä ainakin päivityksen suunniteltu ajankohta, kanavat ja sisällön teema. Jos suunnitelman aloittaminen tuntuu vaikealta, voit palkata ammattilaisen laatimaan somesuunnitelman rungon ja ideoimaan päivityksiä vaikkapa puoleksi vuodeksi. Sen jälkeen sinun on helppo jatkaa hommaa itse.

Sinua voisi kiinnostaa myös somepostauksemme, josta löydät vinkit sisältösuunnitelman laatimiseen: linkki postaukseen

2. Väärä kohderyhmä ja seuraajat

Usein uutta somesivua perustaessa siitä kutsutaan tykkäämään kaikki kaverit, tuttavat, tädit ja kummin kaimat. On toki hienoa, että somesivun seuraajamäärä nousee, mutta mikäli seuraajat eivät ole kohderyhmääsi, ei suurikaan seuraajamäärä palvele. Tästä syystä myöskään ostetut seuraajat eivät tuo mitään lisähyötyä someesi. Kasvata seuraajamääriäsi mieluummin laatu edellä, vaikka se kävisikin hieman hitaammalla aikataululla.

RATKAISU: Tuota somekanavillesi aktiivisesti mielenkiintoista sisältöä ja pidä itsestäsi ääntä, jotta aiheesta kiinnostuneet uudet seuraajat löytävät luoksesi. Kun somekanavan sisältö vastaa seuraajan mielenkiinnon kohteita, saat enemmän reaktioita postauksiin ja sisältösi leviävät laajemmalle. Pieni määrä oikean kohderyhmän jäseniä on sitoutumisen kannalta paljon parempi kuin valtava määrä vääränlaisia seuraajia.

3. Liian monta kanavaa, liian vähän sisältöä

Moni yrittäjä perustaa itselleen tilin kaikkiin mahdollisiin somekanaviin ja kokee sen jälkeen painetta päivittää niitä kaikkia. Lopulta sisältöä saattaa tulla jokaiseen kanavaan silloin tällöin tai sisältöä ei ole pohdittu kyseiseen kanavaan sopivaksi, vaan se julkaistaan samanlaisena kaikkialla. Tästä seuraa se, että somesta tulee sekamelska, joka ei kiinnosta seuraajia, eikä lopulta yrittäjää itseäänkään.

RATKAISU: Perehdy ennen somettamisen aloitusta eri somekanavien tarkoituksiin, sisältötyyppeihin ja yleisöihin. Valitse vain 1-3 sellaista kanavaa, joista uskot olevan omalle yrityksellesi eniten hyötyä. Mieti ja tee näihin kanaviin sisältö huippuhyvin, jolloin sometuksen määrä pysyy helposti toteutettavana ja sisältö kiinnostaa seuraajia paremmin.

4. Liika omaan napaan tuijottelu

Julkaisit postauksen, jossa kerroit huippuhyvästä tuotteestasi ja miksi jokaisen pitäisi ostaa se, mutta mitään ei tapahtunut? Ehkä äiti ja paras kaveri tykkäsivät kuvasta, mutta muutoin reaktiot loistivat poissaolollaan? Some on nimensä mukaisesti sosiaalinen media. Sinun pitää antaa jotain, jotta voit saada jotain. Minä-keskeiset myyntipostaukset eivät tuota tulosta, vaan seuraajan täytyy pystyä samaistumaan.

RATKAISU: Mieti sisältösi aina seuraajan näkökulmasta: mitä seuraajani saa tästä postauksesta irti? Ilman jonkinlaista lisäarvoa lukijalle postauksesi tuskin menestyy. Osallistu aktiivisesti keskusteluihin, kommentoi, tykkää ja seuraa tilejä, jotka ovat samaa aihepiiriä tai jotka voisivat olla potentiaalista asiakaskuntaasi. Vastaa aina kommentteihin, jotka saat postauksiin sekä seuraa myös somekanavien inboxeja.

5. Piilomarkkinointi

Aloititko someyhteistyön vaikuttajan kanssa? Onko sisältö jopa niin hyvää, ettei sitä uskoisi mainokseksi? Muista, että mainonnan eettisten ohjeistusten mukaan markkinoinnin tulee olla läpinäkyvää ja tunnistettavissa markkinoinniksi esitystavasta tai markkinointivälineestä riippumatta. Markkinoinnista tulee myös käydä selkeästi ilmi, kenen lukuun markkinointi toteutetaan.

RATKAISU: Ennen kuin aloitat yhteistyön, käy somevaikuttajan kanssa läpi, että sisällöistä tulee käydä selkeästi ilmi, että on kyse kaupallisesta yhteistyöstä. Ammattimainen somevaikuttaja tietää tämän jo itsekin, mutta aina kannattaa varmistaa ja muistuttaa.