Somesisältöjen kuningas

29.08.2019

Heidi Uskaure

Abstratki kuva markkinoinnin väreistä

Elävä kuva kiinnittää paremmin katsojan huomion sosiaalisen median valtavassa informaatiotulvassa, minkä lisäksi haluttu viesti on helpompi saada läpi tiiviissä videomuodossa verrattuna kuvaan ja tekstiin. Listasimme alle meidän mielestämme tärkeimpiä syitä sille, miksi video on nykypäivän some-maailman kuningassisältö.

1. Pääset aidompaan vuorovaikutukseen yleisösi kanssa

Milloin viimeksi havahduit, että jäit huomaamatta seuraamaan some-feedissäsi puhuvia kasvoja tai muuta mielenkiintoista liikkuvaa kuvaa? Huomaatko katseen kiinnittyvän ja swaippauskäden hidastuvan aina, kun ruudulla olevassa sisällössä on liikettä? Videoita katsotaan pelkästään Facebookissa yli 100 miljoonaa tuntia päivässä, ja myös kanavan algoritmi suosii uutisvirrassa videosisältöä. Videon on tutkittu lisäävän käyttäjien sitoutuneisuutta päivityksiin, etenkin jos video voidaan katsoa suoraan some-kanavan feedissä ilman klikkausta eri sivustolle.

Maailma on nykyään täynnä filttereitä, kuvamanipulaatiota ja muuta sellaista, joka luo feikin varjon sisältöjen ylle. Video tarjoaa aidomman ja todellisemman kokemuksen katsojalle, sillä siinä on enemmän syvyyttä, johon ei päästä samalla tavalla muiden sisältötyyppien kanssa. Tämä korostuu etenkin reaaliaikaisesti tehdyissä live-videoissa, joiden muokkaaminen on lennossa haastavaa.

2. Saat viestisi varmemmin ja nopeammin perille

Toimivan some-videon suunnittelu lähtee aina liikkeelle siitä, mitä halutaan katsojalle kertoa: yritystarinaa, tuotteen toiminnallisuutta vai uuden innovaation ominaisuuksia? Vasta tämän jälkeen on järkevää pohtia, kuinka video olisi fiksuinta toteuttaa. Video on siitä erinomainen markkinoinnin muoto, että lyhyeenkin aikaan saa mahtumaan valtavasti informaatiota.

Monessa lähteessä ehdotetaan täydellistä pituutta some-videolle, mutta todellisuudessa videon pituutta tärkeämpää on sen sisältö. Katsoja antaa mieluummin aikaa kahden minuutin videolle, joka aidosti kiinnostaa, verrattuna kolmenkymmenen sekunnin klippiin, joka ei herätä hänessä mitään tunteita. Tunteita herättävä video jättää vahvemman muistijäljen, ja sitä jaetaan myös helpommin eteenpäin somessa, mikä takaa laajemman näkyvyyden.

Parhaimmat videot ja tarinat ovat sellaisia, joihin katsoja pystyy samaistumaan jollain tapaa. Kiinnitä huomiota videon ensimmäisiin sekunteihin, sillä ne ratkaisevat, jääkö katsoja pidemmäksi aikaa videon pariin vai siirtyykö hän seuraavaan sisältöön.

3. Tuot katsojille uudenlaista lisäarvoa

Videoiden on tutkittu tuovan katsojille ennen kaikkea sellaista lisäarvoa, jota muut sisältötyypit eivät tuo. Videoiden avulla voidaan kertoa niin yrityksen filosofiasta kuin konkreettisista tuotteiden toiminallisuuksistakin. Sen avulla voidaan tehdä henkilökunnasta helpommin lähestyttävää tai tuoda tiiviisti esiin iso kasa asiaa. Video luo loputtomia mahdollisuuksia markkinoinnin alalle, ja nykyajan mainosvideotuotanto onkin useimmiten jotain aivan muuta kuin perinteinen yritysesittelyvideo.

Yksi asia, joka videoiden suunnittelussa kannattaa nykyään huomioida, on niiden optimointi eri some-alustoille. Perinteisen informatiivinen yritysvideo ei esimerkiksi välttämättä ole se koukuttavin sisältötyyppi Instagramissa, jossa katsojat hakevat ensisijaisesti visuaalisesti kaunista ja inspiroivaa sisältöä.

Nykypäivän videomarkkinointi on persoonallista, modernia ja rohkeaa. Mitä enemmän uskaltaa heittää itseään likoon, sitä paremmin sitouttaa katsojan.

Haluaisitko sinä toteuttaa yrityksellesi somevideoita, muttet tiedä, mistä lähteä liikkeelle? Soita meille, niin autamme alkuun!