Sökmotoroptimering (SEO) ökar din synlighet på webben

Betjäna användaren och var uppmärksam på sökmotorerna – öka din synlighet online.

Många känner till rådet att ett företag bör dyka upp på förstasidan av Google för att existera i kundernas ögon. Men få vet hur man kommer till denna punkt. Vi vet.

SEO (Search Engine Optimization) är t.ex. modifiera webbplatsen på ett sådant sätt att sökmotorerna finner den tekniskt och innehållsmässigt högkvalitativ och flyttar webbplatsen upp i sökresultaten. Numera är SEO en mycket viktig del av ett företags marknadsföringsstrategi.

Vad är fördelen med sökmotoroptimering?

Målet med sökmotoroptimering är framför allt att öka det organiska flödet av besökare till din sajt. Detta innebär att även om optimering kräver uthållighet och systematik, kommer besökare så småningom att komma till din webbplats via sökmotorer på egen hand. På så sätt behöver du inte spendera stora annonsbudgetar för att hålla dig överst i sökresultaten med hjälp av betald annonsering, utan besökarna får den information de behöver från dina sidor precis när de behöver den och hamnar på sajten genom så kallade organiska, det vill säga icke-betalda sökresultat. På lång sikt är sökmotoroptimering nästan alltid mer ekonomiskt lönsam än betald reklam.

Numera kan vem som helst sätta upp sin egen hemsida, till exempel för sitt företag, men om sökmotoroptimering inte satsas ordentligt på kan potentiella kunder kanske inte veta om hela sajtens existens.

Noggrann sökmotoroptimering ökar också tillförlitligheten på din webbplats i sökmotorernas ögon. Sökmotorrankningen påverkas av t.ex. titlar, metatexter, bildtexter, sökord, länkar, videor, sajthastighet, tekniska funktioner, sociala delningar och textlängder.

Sammanfattningsvis: Ju bättre din webbplats betjänar sina användare, desto mer pålitliga sökmotorer klassificerar den.

Sökmotorer är också väldigt smarta nuförtiden, och du kan inte längre uppnå samma fördelar genom att mixtra som du kunde förr i tiden. Faktum är att sökmotorer till och med straffar nuförtiden genom att tappa rankningar om man strider mot god praxis med "black hat" sökmotoroptimering eller försöker manipulera till det, till exempel genom att odla orimligt många sökord för sajten.

Området sökmotoroptimering är i ständig förändring och därför är det viktigt att följa trender och tekniska krav noga.

Sökmotoroptimering kan i sin enklaste mening innebära individuell analys och korrigering av små tekniska problem, men den bästa nyttan av sökmotoroptimering erhålls som en kontinuerlig affärssupporttjänst, där innehållet och den tekniska funktionaliteten på sajten ständigt ses över och modifierad av en professionell. Ofta producerar vi även innehåll direkt till kundens hemsida, då läggs hela SEO-pipelinen ut på proffs.

Vi har experter för både teknisk och innehållsmässig sökmotoroptimering, och vi kan tillhandahålla sökmotoroptimeringstjänster över hela linjen, oavsett storlek och kravkategori för kunden.

Hur mycket kostar SEO?

Priset på optimering beror på många faktorer och består av olika områden, såsom teknisk revision och optimering, sökordsforskning, innehållsanalys, innehållsplan och innehållsoptimering. Tjänsten kan även innefatta praktisk innehållsproduktion. Du kan också köpa en SEO-audit direkt från vår webbutik!

Sökmotoroptimering kan delas upp i delområden eller så kan våra tjänster sammanställas till den bäst fungerande helheten. Sökmotoroptimering kan också göras som ett engångsprojekt, men som nämnt ovan uppnås den bästa nyttan genom att göra det kontinuerligt.

Sökmotoroptimering kan verka utmanande, men det är verkligen värt att investera i. Vi hjälper dig gärna att öka synligheten för ditt företag. Kontakta oss och berätta vilka behov och mål ditt företag skulle ha för att förbättra synligheten. Berätta också för oss din budget, så att vi kan förbereda ett erbjudande som passar dina behov eller det företag du representerar.

Läs mer om sökmotoroptimering på vår blogg eller kolla in de olika områdena för sökmotoroptimering nedan.

Olika områden i sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering som term omfattar ett mycket brett utbud av olika innehåll och tekniska åtgärder som kan användas för att förbättra webbplatsens synlighet i sökmotorer.

Nedan beskrivs olika åtgärder som sökmotoroptimeringsarbetet kan innefatta.

Sökmotoroptimering för innehåll

De viktigaste kärnaspekterna av sökmotoroptimering är nyckelord och deras sökvolymer. Vi vill veta vilka termer folk söker efter i sökmotorer och att inkludera dessa termer i innehållet så naturligt som möjligt.

Sökordsforskning

Allt börjar med sökordsforskning, som också kallas sökbeteendeforskning eller sökordsanalys.

Sökordsforskning är processen att söka efter och analysera nyckelord som är bäst lämpade för ditt företags erbjudande och kundefterfrågan. Dessa nyckelord används för att skapa innehåll, titlar och olika metaelement för att hjälpa sökmotorer att bättre förstå vad din webbplats handlar om. En bra sökordsstrategi hjälper dig att få betydligt mer organisk trafik till din webbplats.

Resultaten av sökordsforskningen kan även användas i företagets övriga verksamhet, framför allt inom annonsering, såsom Googles sökordsannonsering. Sökordsforskning berättar t.ex. vilka söktermer som är relevanta för kunden och vad deras sökvolym är.

Innehållsrevision och innehållsplan

När sökordsforskningen har slutförts kan du gå vidare till att analysera innehållet på sidan. Finns viktiga söktermer på sidan? Hur har de använts hittills?

Om det inte finns något innehåll kan en innehållsplan göras, det vill säga vilken typ av innehåll som ska finnas på sajten. Om det finns innehåll, men det inte är optimerat, görs en innehållsplan för webbplatsens eventuella redigeringsbehov.

Innehållsoptimering och innehållsproduktion

När revisionerna och planerna är gjorda kan du gå vidare till praktiskt arbete och redigering, det vill säga att optimera befintligt innehåll och ta fram nytt optimerat innehåll. Optimering innefattar främst redigering av textelement som sidor och artikeltexter, definiera och redigera titelnivåer, redigera metabeskrivningar och bildalt-texter m.m. 

Teknisk sökmotoroptimering

Även om innehåll och nyckelord är mycket viktiga vid sökmotoroptimering, finns det andra faktorer som bör uppmärksammas. Nedan kommer vi att gå igenom de olika områdena relaterade till den omfattande implementeringen av sökmotoroptimering ur en mer teknisk synvinkel.

Teknisk revision

Teknisk sökmotoroptimering börjar med en omfattande teknisk granskning av webbplatsen, som bestämmer nivån på webbplatsoptimeringen. Vid den tekniska revisionen har bl.a. för intern och extern länkning, webbplatshastighet, användbarhet, navigering, berikad data, etc. 

Bygga externa länkar

Att bygga externa länkar är en process där du siktar på att få länkar till din egen webbplats från andra webbplatser. Högkvalitativa och relaterade externa länkar ökar värdet på din webbplats i sökmotorernas ögon, vilket förbättrar rankningen i sökresultaten. Externa länkar kan ses som rekommendationer. Om du har en rekommendation från en viktig chef på ditt CV kommer ditt värde på arbetsmarknaden att öka. På samma sätt ökar en rekommendation (länk) från en viktig webbsida till din webbplats värdet av din webbplats för sökmotorer.

Bygga intern länkning

Att bygga interna länkar innebär att skapa länkar mellan sidor och innehåll på din webbplats. Detta hjälper sökmotorer att förstå din webbplats struktur och navigering, och förbättrar webbplatsens användarupplevelse. Bra internt länkbygge kan öka trafiken till din webbplats och förbättra sökmotorns synlighet.

Hastighetsoptimering

Att förbättra sajtens laddningshastighet är viktigt för både användarupplevelsen och sökmotoroptimeringen. Sökmotorer, som Google, föredrar sidor som laddas snabbt, så hastighetsoptimering kan ha en betydande inverkan på rankningen i sökresultaten.

Mobiloptimering

Beroende på webbplatsen surfar cirka 70-90 % av användarna på webbplatsen på en mobil enhet, vanligtvis en smartphone. Att optimera den mobila upplevelsen är mycket viktigt, eftersom sökmotorer värdesätter användbarhet. Webbplatsen ska fungera bäst i första hand på en mobil enhet. Hastigheten är extremt viktig speciellt för den mobila upplevelsen. 

Optimering på sidan

Den så kallade on-page-optimeringen innebär optimering av olika delar av webbplatsen, såsom titlar (H1-H6), meta-beskrivningar, schema (berikad data), bildtexter (alt-taggar) och korrekt, naturlig användning av nyckelord i innehållet. Målet med on-page optimering är att förbättra webbplatsens sökmotorsynlighet och användarupplevelse.

Andra saker att tänka på vid teknisk sökmotoroptimering

Teknisk SEO innehåller flera olika åtgärder, som hjälper till att förbättra sajtens funktionalitet och indexerbarhet (upptäckbarhet) för sökmotorer. Detta kan till exempel inkludera att förbättra webbplatsens struktur, skapa en XML-webbplatskarta och omdirigeringar.

Lokal sökmotoroptimering

Lokal sökmotoroptimering är en process som fokuserar på att förbättra ett företags synlighet i lokala sökresultat. Om företaget till exempel har ett kontor i Uleåborg eller Helsingfors fokuserar vi på att optimera sajten och olika företagsprofiler för dessa områden.

Google Business Profile och GBP Optimization (tidigare Google My Business)

Google Business Profile är ett verktyg som låter företag hantera sin synlighet i Googles tjänster, som Google Maps och Googles sökresultat. Det låter företag uppdatera sin information, lägga till bilder och svara på kundrecensioner. Detta är särskilt viktigt för lokal SEO.

GBP-optimering kan till exempel inkludera att hantera Googles företagsprofiler, optimera profilsidestexter, använda lokala sökord och använda lokala recensionswebbplatser, etc.

Googles företagsprofil hette tidigare Google My Business.

Lokal SEO på sidan

Lokal sökmotoroptimering kan också göras på sajten, genom att optimera sajtens innehåll för vissa områden. Till exempel "Barberare Uleåborg" eller "Maanrakenkus Sammatti" osv. 

Piirretty kuva luovien agenttien Hannasta joka näyttää mietteliäältä

Sammanfattning

Sökmotoroptimering är en extremt omfattande process som kräver noggrann planering och implementering. Med rätt strategier och implementering kan ditt företag dra nytta av sökmotoroptimering och uppnå betydande resultat i form av bättre sökmotorsynlighet. Sökmotoroptimering går hand i hand med användarupplevelse och det tar vi också upp i vårt arbete.

Sökmotoroptimering med alla dess aspekter kan låta för komplicerat att implementera själv, men du behöver inte göra allt själv. Det är vad våra experter är här för! 

Kontakta oss nu och prata med vår expert. Vi hjälper gärna ditt företag att nå sina mål inom sökmotoroptimering! 

Erilaisia luovia agentteja rivissä. Valokuvaajia, dronelentäjiä, kirjoittajia, web-kehittäjiä, hakukoneoptimoinnin osaajia ja muita luovia agentteja